SELFIECITY, czyli co komunikują sweet-focie (Case Study)

“Um, drunk at a mates 21st, I tripped ofer [sic] and landed lip first (with front teeth coming a very close second) on a set of steps. I had a hole about 1cm long right through my bottom lip. And sorry about the focus, it was a selfie*.” – tak brzmiało pierwsze zdanie ze słowem selfie, które dotychczas udało się odnaleźć. Pojawiło się ono 13 września 2002 roku na australijskim forum ABC Online . Od samego początku związane było ono z social mediami. Wykorzystywano je do tagowania robionych sobie samodzielnie zdjęć. W 2012 roku selfie wdarło się na medialne salony, a rok później słownik oksfordzki ogłosił je słowem roku. I świat ogarnęło szaleństwo sweet foci, sięgające nawet Białego Domu.

selfie_obama

Jakich ciekawych informacji mogą nam dostarczyć sweet focie? Próbę zbadania tego podjął się zespół badawczy, złożony z naukowców, analityków i speców od wizualizacji danych, w ramach projektu Selfiecity.

Z perspektywy akademickiej zjawisko publikowania selfie pełni istotne funkcje społeczne. Profesor psychologii i neurobiologii Mark R. Leary wskazuje, że zdjęcia te służyć mają przyciągnięciu zainteresowania innych osób, ponieważ nasza ludzka natura potrzebuje dostrzegania przez inne jednostki. Publikując selfie próbujemy ‚zakotywiczyć’ naszą osobę w umyśle innych ludzi. Jednocześnie poprzez ubiór, ekspresję, otoczenie oraz styl fotografii kreujemy swój wizerunek. Jak dodaje Karen Nelson-Field z zakładu marketingu Ehrenberg-Bass Uniwersytetu Australii Południowej, w świecie zdominowanym przez marki także i my staliśmy się markami i próbujemy funkcjonować jak one. Dzięki selfie komunikujemy nasz wizerunek, próbujemy odróżnić się od innych, zostać dostrzeżonym przez interesujące nas kręgi społeczne i nawiązać z nimi interakcje.

Nadav Hochman, jeden z autorów projektu Selfcity, przekonuje, że zdjęcia publikowane w internecie za pośrednictwem urządzeń mobilnych zawierają liczne metadane, które dostarczają wielu cennych informacji. Dzięki temu możliwe jest wypracowanie metod do ich wieloaspektowej analizy. W projekcie Selfcity wykorzystano, sprawdzony przy okazji poprzedniego projektu Photorails, proces fragmentaryzacji obrazów, polegający na automatycznym i ręcznym przypisywaniu ‚zewnętrznych’ metadanych (takich jak czas, miejsce zrobienia fotografii, dodatkowe dane tekstowe wprowadzone przez autorów) oraz ‚wewnętrznych’ metadanych – danych uzyskanych w procesie analizy fotografii, takich jak zdjęcie zrobione zewnątrz/wewnątrz, identyfikacja liczby osób na zdjęciach, różne scenerie i klimat zdjęć etc.

Jak wybierano sweet focie
W projekcie Selficty wykorzystane zostały zdjęcia zamieszczone w serwisie Instagram w ciągu jednego tygodnia w październiku 2013 roku. Pod uwagę wzięto pięć miast: Bangkok, Berlin, Moskwę, Nowy Jork i Sao Paulo. Spośród 656 tys. zdjęć losowo wybrano 120 tys. (20-30 tys. zdjęć z każdego miasta). Jeśli co najmniej dwóch pracowników Mechanical Turk oznaczyło, że na badanym zdjęciu jest jedna osoba, zaliczano je do kolejnego etapu. W sumie wyselekcjonowano 1000 zdjęć z każdego miasta. W kolejnej fazie zostały one poddane, znów z wykorzystaniem „turków”, dalszej analizie, polegającej tym razem na określeniu wieku (przypuszczalnego) oraz przypisaniu płci osoby na zdjęciu. Następnie, z wykorzystaniem automatycznej analizy twarzy diagnozowano różne ekspresje mimiczne twarzy. Ostatecznie uwzględniono 640 selfies z każdego miasta.

selfiecity_data-collection

Źródło: Selfiecity

Co komunikują sweet focie
Pomimo medialnego szaleństwa związanego z selfie tego typu obrazy nie są dominującym rodzajem zdjęć w serwisie Instagram. Stanowiły one, w przyjętym okresie czasu, niespełna 4% wszystkich fotografii.

selfiecity_chart-selfie-proportions

Źródło: Selfiecity

Kobiety publikują selfie częściej od mężczyzn. W Bangkoku i Berlinie różnica wieku między mężczyznami i kobietami była nieznaczna, w przeciwieństwie do Moskwy, gdzie jak się wydaje mężczyźni nie preferują publikowania selfie.

selfiecity_chart-women

Źródło: Selfiecity

Na zdjęciach dominują osoby młode. Średnia wieku to niecałe 24 lata. Najmłodszym ‚krajem’ jest Bangkok (średnia 21 lat), a najstarszym Nowy Jork (ponad 25 lat). Niewiele udało się odnaleźć osób starszych. Jednoczenie w każdym z miast średnia wieku w przypadku mężczyzn była wyższa niż u kobiet. Odnosząc to do tezy Karen Nelson-Field, kobiety budują swój ‚medialny’ wizerunek dość wcześnie, podczas gdy mężczyźni korzystają z tego rozwiązania zwykle po 25 roku życia.

selfiecity_chart-age

Źródło: Selfiecity

Bangkok wygrał również w kategorii najbardziej uśmiechniętych osób. Najmniej radośni są moskwianie.

selfiecity_chart-smile
Źródło: Selfiecity

Projekt Selfiecity oferuje także możliwość samodzielnej analizy materiału dzięki ‚selfiexploratory’.

01-selfiexploratory
Źródło: Selfiecity

Selfiecity jest w konsekwencji cennym wkładem w dokumentację aktualnego stylu życia, form komunikacji, zwyczajów. Jednocześnie działania zespołu (wraz z ich poprzednimi projektami) przyczyniają się do prób wypracowania metod i technik badawczych social mediów. W końcu połączenie nauki, interaktywności i designu czyni prostszym i przyjemniejszym analizę uzyskiwanych rezultatów.

Autorzy projektu nie tylko nie zakończyli swoich działań, ale dalej w sposób twórczy rozwijają analizę publikowanych przez nas materiałów, czego przykładem jest projekt On Broadway.

Na zakończenie:

Moritz Stefaner: Visualized Feb 2014 New York from VISUALIZED on Vimeo.

Post na podstawie materiałów prasowych Selfiecity.

* Zadnie to można przetłumaczyć następująco: Pijany na 21 urodzinach kolegi przewróciłem się na schodach i wylądowałem najpierw na wargach a zaraz po tym na przednich zębach. Miałem dziurę na 1 cm w dolnej wardze. I przepraszam za zbliżenie Ale to był selfie.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s